Dyskusyjny Klub Książki - strona pimbp

Przejdź do treści

Menu główne:

Dyskusyjny Klub Książki

Drodzy czytelnicy

Dyskusyjny klub ksiązki przypomina o swoim istnieniu i działalności. Od dłuższego już czasu spotykamy się w każdą ostatnią środę miesiąca o godzinie 11.00 w gmachu biblioteki w Sali audiowizualnej na pierwszym piętrze.

Warto włączyć się do grona uczestników DKK. Wybierane i omawiane książki, przeważnie pisarzy współczesnych - poruszają i zagłębiają problemy bliskie każdemu, poszerzają horyzonty myślowe, a często też wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości, świecie, ludziach – przemawiają więc do każdego, kto kocha książki lubi czytać.
Ponadto spotkania - przy kawie lub herbacie i ciasteczkach – umożliwiają wypowiedzenie się na temat przeczytanej książki. Można tu odnieść się do problematyki w niej poruszanej, do własnych przeżyć, czy sytuacji spotkanych w otoczeniu, ale też wysłuchać opinii innych uczestników i porównać z własnymi przemyśleniami. Poza tym - spotkania są bardzo ciekawie prowadzone – to nie tylko dzielenie się wrażeniami na temat przeczytanej lektury. Prowadząca urozmaica je nam dostarczając obszernych wiadomości na temat autora, innych jego książek oraz opinii innych ludzi - często uznanych autorytetów o danym autorze i jego twórczości. Spotkania te prowadząca wzbogaca filmem, czy muzyką, co miało miejsce w przypadku omawiania biografii Anny German.
Zachęcamy więc do czytania i korzystania ze spotkań DKK. Uczestnictwo w spotkaniach to dobry przykład na to, ze książka zbliża ludzi i zacieśnia więzy miedzy nimi.
Uczestniczka

DKK działają w ramach ogólnopolskiego, wieloletniego programu Instytutu Książki 
„Tu czytamy”, promującego czytelnictwo.
Nasze spotkania nie mają ściśle określonej formy,
są otwarte dla wszystkich i każdy jest tu mile widziany.
Co to jest Dyskusyjny Klub Książki?
Grupa osób, które spotykają się, aby porozmawiać o książkach
Dla kogo?
Dla osób, które lubią czytać i rozmawiać o lekturze, poznawać nowych autorów i gatunki literackie.
Ważne: uczestnicy nie muszą prowadzić poważnych dyskusji.
Czytanie najfajniejsze jest wtedy,
kiedy jest wstępem do dyskusji o literaturze.
Zasady dyskusji w klubie:
• przychodzimy na spotkanie nawet, jeśli nie udało się nam dokończyć lektury,
• nie wszystkie lektury nam się podobają, ale mimo to próbujemy je czytać,
• szanujemy opinie innych, im więcej opinii tym lepiej,
• nie oceniamy gustów czytelniczych klubowiczów,
• przede wszystkim mamy się dobrze bawić
Jak dołączyć do klubu dyskusyjnego książki?
Żeby zostać członkiem Dyskusyjnego Klubu Książki nie trzeba dużo wysiłku. Wystarczy skontaktować się z animatorem prowadzącym klub lub przyjść do klubu, który działa przy Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Julia Prejsa w Chełmży przy Rynku 4. Moderatorem grupy jest Pani Joanna Rutkowska z Działu Udostępniania.
Spotykamy się w Bibliotece już ponad dwa lata, w każdą ostatnią środę miesiąca 
o godz. 11.00 i rozmawiamy o książkach.
W ramach projektu Dyskusyjne Kluby Książki w Bibliotece 
odbyły się spotkania autorskie: 
Danuta Noszczyńska
Urodziła się w Jaworznie, ale mówi o sobie, że z wyboru i upodobania jest ortodoksyjną wieśniaczką. Absolwentka krakowskiego Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od dziesięciu lat prowadzi autorski teatr amatorski, pisze scenariusze, reżyseruje. Swoje spektakle wystawia na licznych festiwalach i przeglądach, odnosząc większe lub mniejsze sukcesy i nieodmiennie sprawiając wiele uciechy publiczności. Znakiem firmowym jej spektakli jest absurd i czarny humor. W 2007 roku zadebiutowała jako pisarka powieścią pt.Historia nie Magdaleny (PhilipWilson).
DOROBEK LITERACKI
Historia nie Magdaleny, Blondynka moralnego niepokoju, Hormon nieszczęścia, Mogło być gorzej, Kufer babki Alicji, Luizę pilnie sprzedam.
Zygmunt Miłoszewski
Pisarz, wcześniej dziennikarz. Autor powieści kryminalnych o prokuratorze Teodorze Szackim. Urodził się 8 maja 1976 w Warszawie. Karierę zawodową rozpoczął w 1995 od pisania sprawozdań z sal sądowych do "Super Expressu". Potem pracował w kilku miejscach jako dziennikarz i redaktor, stając się m.in. specjalistą od podróży, piłki nożnej i biografii Jana Pawła II, aby zakończyć karierę w "Newsweeku", z którym współpracuje jako felietonista.
W 2004 roku zadebiutował literacko na łamach "Polityki" opowiadaniem "Historia portfela", nadesłanym na konkurs organizowany przez Jerzego Pilcha. Potem związał się z Wydawnictwem W.A.B., które od tamtej pory wydaje wszystkie jego książki.
W 2005 roku była to powieść grozy "Domofon". Thriller rozgrywający się na pozornie zwyczajnym warszawskim osiedlu, to makabryczne halucynacje, koszmary senne, dziwne głosy, tajemniczy lokatorzy i zagadkowe ofiary.
 fot. Krzysztof Jastrzębski/East News
Jacek Dehnel
Poeta, prozaik. Tłumacz z języków angielskiego (Philip Larkin, George Szirtes, W.H. Auden) i rosyjskiego (Osip Mandelsztam), przekładał także pieśni do muzyki Astora Piazzoli. Urodził się 1 maja 1980 w Gdańsku. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych - jego praca magisterska poświęcona była przekładom Larkina autorstwa Stanisława Barańczaka. Redaktor anglojęzycznej antologii "Six Polish Poets" wydanej przez Arc Publications w Londynie w roku 2008, w której występują Agnieszka Kuciak, Anna Piwkowska, Tomasz Różycki, Dariusz Suska, Maciek Woźniak i sam Jacek Dehnel. Laureat Nagrody Fundacji Kościelskich w 2005 roku oraz Paszportu Polityki za rok 2006.  
fot. Lech Gawuc / REPORTER/East News
Małgorzata Gutowska – Adamczyk
Pisarka, historyk teatru, scenarzystka filmowa, dziennikarka.
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST (obecnie Akademia Teatralna), autorka bestsellerowej trzytomowej sagi „Cukiernia Pod Amorem”. Zadebiutowała jako scenarzystka serialu „Tata, a Marcin powiedział…”. Wydała m.in. powieści: „110 ulic”, „220 linii”, „Niebieskie nitki”, „13. Poprzeczna”, „Wystarczy, że jesteś”, „Serenada, czyli moje życie niecodzienne”, „Mariola, moje krople...” oraz mikropowieść „Jak zabić nastolatkę (w sobie)?”. Wersję sceniczną tej ostatniej pt. „Czterdziestka w opałach” w reżyserii Wojciecha Adamczyka, prywatnie męża pisarki, wykonuje Katarzyna Żak.
Autorka jest laureatką nagrody „Książka Roku 2008”, przyznawanej przez Polską Sekcję IBBY, za powieść „13. Poprzeczna”. Mieszka z mężem, synami Maciejem i Piotrem oraz sukami Mambą, Neską i Milką w Warszawie-Aninie.

Maria Czubaszek
Na spotkanie z Marią Czuwaszek (pisarka, autorka tekstów piosenek, satyryk), które miało miejsce w Galerii pod Ratuszem przyszło sporo osób, Pani Maria przez prawie dwie godziny opowiadała z poczuciem humoru o swoim życiu prywatnym i drodze do kariery. Spotkanie autorskie zostało zorganizowane za pośrednictwem Dyskusyjnego Klubu Książki działającego w chełmżyńskiej bibliotece od kilku lat. Spotkanie poprowadził Mateusz Pejas z Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. Podczas spotkania z czytelnikami Maria Czubaszek opowiadała o swojej nowej książce pt. „Każdy szczyt ma swój Czubaszek” autorstwa Artura Andrusa. 
 (fot. Karina Bonowicz)

Jacek Dehnel (ur. 1980 w Gdańsku) - poeta, tłumacz, prozaik, malarz. Autor m.in. powieści Lala (W.A.B. 2006), tomu opowiadań Rynek w Smyrnie (W.A.B. 2007) oraz zbioru czterech minipowieści Balzakiana (W.A.B. 2008). Ukazało się niemieckie, hebrajskie i słowackie tłumaczenie Lali, przygotowywane są przekłady na język hiszpański, węgierski, włoski, turecki, chorwacki i litewski. Jacek Dehnel jest laureatem m.in. Nagrody im. Kościelskich i Paszportu „Polityki". Balzakiana były nominowane do nagród „Nike" i „Cogito", książkę uhonorowano również Śląskim Wawrzynem Literackim.

Fotoplastikon, najnowsza książka Jacka Dehnela, to zbiór stu miniatur prozatorskich towarzyszących starym fotografiom, znalezionym przez autora na pchlich targach i w antykwariatach. Fotografia jest sztuką magiczną - powiada Dehnel - jak każda sztuka. Znakomitej książce udaje się stworzyć życie doskonalsze od prawdziwego, zaś znakomite zdjęcie potrafi ?uwiecznić" w pełnym słowa tego znaczeniu. Dehnel skupia się w Fotoplastikonie na anonimowych twarzach, dziwacznych przedmiotach i elementach krajobrazu, by snuć na pół realne, na pół fantastyczne historie. Dopowiada szczegóły nieobjęte kadrem i ożywia świat unieruchomiony na zdjęciu. Przybliża obyczajowość minionych epok poprzez drobiazgowe opisy i stylizację języka. Daje popis erudycji i wrażliwości, która za martwymi fasadami każe się doszukiwać prawdziwych emocji. Tak jak kiedyś kolej żelazna przenosiła oszołomionych pasażerów w przestrzeni, tak Dehnel przenosi współczesnego czytelnika w czasie. To niecodzienna podróż, warto się w nią wybrać.

Do tej pory przeczytaliśmy:

Książka zainspirowała M. Piekorz do nakręcenia filmu „Pręgi” (pierwsza nagroda na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni). Rzecz dotyczy dziecka maltretowanego przez własnego ojca.

Sielankowa opowieść o tym jak straciwszy pracę i męża, główna bohaterka, układa sobie życie na nowo.

Tłem dla przygód Eberharda Mocka, czołowego bohatera całej kryminalnej serii z Breslau w tytule, jest, spowity w mroczne tajemnice, Wrocław lat 20. Dzięki Mockowi zagadki, jedna po drugiej, odnajdują swoje rozwiązanie.

Książka jest publicystyczno - historyczną groteską. Czasy PRL-u mieszają się tu z rzeczywistością i snem, a całość kończy taniec na podobę chocholego, który znamy z Wyspiańskiego.

Powieść jest powtórką z lekkości i łatwości, jaką zafundowała nam już wcześniej Małgorzata Kalicińska. Czy można zaprzyjaźnić się na polecenie? No właśnie! Polecenie takie, nieomal rozkaz, otrzymuje Wiktoria, której w "Zapiskach stanu poważnego" udało się urodzić synka, a w "Romansie na receptę" - szczęśliwie wyjść za mąż. W jej życie wkracza energicznie Adela, śpiewaczka operowa, "sopran wędrowny" (z braku stałego etatu). Piękna, utalentowana, pełna życia i temperamentu... na dodatek w konflikcie z własnym mężem, który coraz gorzej znosi jej ciągłe nieobecności i brak trzydaniowych obiadków domowych. A tymczasem Wika dla swojego męża ma coraz mniej czasu, wróciła bowiem do swojej pierwszej miłości - pracy dziennikarki telewizyjnej.

Książka opowiada o pierwszych zagranicznych podróżach, późniejszego wybitnego reportera, korespondenta PAPu i felietonisty, Ryszarda Kapuścińskiego. Książka, w dużej mierze, traktuje o uczeniu się reportażu przez młodego podróżnika. Okazuje się, że tej sztuki, wydawało by się na wskroś współczesnej, można nauczyć się od...starożytnych.

Autorka w swoich krótkich felietonach zmusza niejako czytelnika do zatrzymania się i przeanalizowania swoich zachowań, postaw, ale również do uświadomienia sobie własnych potrzeb.

Główny bohater to nałogowy alkoholik, samotny, porzucony nawet przez własnego psa - sukę. Powieść ma kilka płaszczyzn. Obok świata krwiożerczych mediów, świata gwiazd i gwiazdeczek jest Mistrz - bohater wpleciony w szereg zdarzeń tworzących wątek fabularny książki oraz Mistrz stanowiący przekaz sam w sobie. Klimat stworzony przez Świetlickiego nie pozwala przeczuć, że wydarzy się coś pozytywnego...a jednak...

To, co wyróżnia książki Danuty Noszczyńskiej z całej masy książek tzw. kobiecych, to fabuła. Jest skonstruowana absolutnie oryginalnie.
Dla 23 - letniej Mirki, która dopadł hormon nieszczęścia, czyli parcie na chłopa, w poszukiwaniu miłości nie stanowi przeszkody ani czas, ani przestrzeń. Zdesperowana, ucieka się do hipnozy. Dzięki nadmiernej aktywności w eksperymentowaniu z ezoteryką dokonuje niechcący czasoprzestrzennej demolki,
której sama pada ofiarą...

W autobiograficznej opowieści Maria Nurowska, wraca do domów swojego życia. Wizyty w ukochanych miejscach z przeszłości to także spotkania z duchami: barwnymi postaciami z historii rodzinnych, nieżyjącymi już przyjaciółmi, również z pierwowzorami bohaterek jej późniejszych powieści i, co najważniejsze, sobą samą, niestrudzenie poszukującą własnego miejsca na ziemi.

Trzy kobiety: babka, córka i wnuczka, spotykają na swojej drodze śmierć. Stają przed koniecznością spojrzenia na własne życie od nowa. Każda z nich szuka dla siebie właściwego miejsca. Choć są przedstawicielkami tej samej rodziny, ich światy nie przystają do siebie. Na kolejne spotkanie czytamy Wiesława Myśliwskiego, Traktat o łuskaniu fasoli oraz „Ja, czyli 66 moich miłości” Bartosza Żurawieckiego.

Narrator w monologu skierowanym do tajemniczego przybysza dokonuje bilansu całego życia.
W jakim stopniu sam wpłynął na swój los,
a jak bardzo ukształtowały go traumatyczne doznania z dzieciństwa i zakręty polskiej historii?

Bohater nowej powieści Bartosza Żurawieckiego zakłada sobie profil w gejowskim portalu randkowym i za jego pośrednictwem nawiązuje liczne znajomości i romanse. Nie brak tu odważnych scen, jednak często przeradzają się one w groteskę, podobnie jak narracja w baśń, a narrator - czterdziestoletnią kobietę...


Serdecznie zapraszamy do wstąpienia w szeregi DKK-owiczów.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego