Chełmżyńska Fotografia
Początki chełmżyńskiej fotografii
W Chełmży rozpoczęcie działalności fotograficznej datujemy na przełom
XIX i XX wieku. Do 1920 r. działały trzy zakłady fotograficzne, w których
zdjęcia wykonywało dziewięciu fotografów. Ze względu na bardzo duże braki w
informacjach archiwalnych datowanie działalności niektórych fotografów jest
tylko przypuszczalne. Pod koniec XIX wieku i na początku XX w. fotografia na
świecie i ziemiach polskich była w trakcie intensywnego rozwoju. Również w
Chełmży powstały pierwsze zakłady fotograficzne. Jednym z pierwszych fotografów
posiadających własne atelier był Oscar Scheider. Przybył on z Torunia, gdzie
pod koniec XIX w. prowadził zakład przy ul Mostowej 38. Jeszcze pod koniec XIX
w. Oscar Scheider przeniósł się do Chełmży lub otworzył drugi zakład.
Początkowo jego atelier mieściło się przy ówczesnej ulicy Toruńskiej 14 obecnie
ul. Sikorskiego 14. Po wybudowaniu kamienicy na rogu ulic Paderewskiego i
Sikorskiego przeniósł swój zakład. Wówczas ulica przy, której mieściło się
atelier Scheidera nosiła nazwę ul. Zimmerstrasse 28. Tam na ostatnim piętrze w
przeszklonym pomieszczeniu mieściła się pracownia ze studiem fotograficznym istniejącym
jeszcze po II wojnie światowej.
Oscar Scheider korzystając z naturalnego oświetlenia wykonywał zdjęcia
portretowe oraz gabinetowe. Zachowane zdjęcia jego autorstwa pozwalają
przypuszczać, że nie wykonywał tak zwanych wyjściowych. Było to spowodowane
prawdopodobnie ograniczeniami technicznymi. Jak głosi reklama na jego
fotografiach wizytówkowych wykonywał zdjęcia grupowe (były one specjalnością
zakładu) oraz powiększenia z każdego obrazu do wielkości naturalnej. W
zakładzie przechowywano także klisze. Po śmierci Oscara Scheidera zakład
prowadziła jego żona sygnując fotografie jaki Oscar Scheider – wdowa. Z okresu
działalności zakładu przy ul. Zimmerstrasse 28 (od końca XIX w. do ok. 1907 r.)
pochodzi wiele niesamowitych zdjęć osób dorosłych i dzieci oraz fotografii
grupowych. Zdjęcia te charakteryzują się niewątpliwie bardzo dokładną
znajomością różnych technik wykonywania zdjęć dostępnych i powszechnie
stosowanych w ówczesnych czasach.
Mniej więcej z tego samego okresu pochodzą fotografie wykonane przez
Oscara Heiniga, który prowadził ten sam zakład przy ul. Zimmerstrasse 28. Jego
działalność notowana jest także w Świeciu przy ul. Dworcowej. Na jego zdjęciach
widzimy jeden z rodzajów specjalnego tła często stosowanego jeszcze w fotografii
międzywojennej i później. Na rewersie zdjęć Oscara Heiniga widnieje reklama
specjalnej usługi popularnej w tych czasach, a mianowicie powiększania
fotografii do znacznych rozmiarów. Heinig był także malarzem akademickim.
Tym samym tłem posługiwał się poprzednik Oscara Heiniga, który także
prowadził zakład fotograficzny przy ul. Zimmerstrasse 28 R. Jankowsky. Tego
fotografa charakteryzują zdjęcia portretowe i grupowe przedstawiające z
niezwykłą starannością panującą wówczas modę zwłaszcza wśród kobiet.
Zdjęcia o podobnym charakterze, ale z wykorzystaniem już innego tła
wykonywał Max Simon jego działalność w Chełmży przypada na lata ok. 1910 –
1914. Jego atelier znajdowało się także przy wyżej wymienionej już ulicy. Max
Simon w okresie międzywojennym prowadził zakład fotograficzny w Krośnie nad
Odrą. Z krośnieńskiego atelier pochodzą liczne zdjęcia portretowe oraz grupowe.
Fotograf zajmował się jak głosi jego reklama z 1926 r. produkcją nowoczesnych
portretów i powiększeń do wielkości naturalnej czyli wielkości człowieka.
Jednak specjalnością Simona były zdjęcia dzieci, grupowe i fotografia ślubna.
Max Simon fotografował także w plenerze. Zdjęcia takie się zachowały na
pocztówkach z Krosna. Zakład Simona w Krośnie nad Odrą mieścił się przy
ówczesnej ulicy Kamiennej 229 naprzeciwko Strzeleckiego obecnie fabryka
„Kromet”. Max Simon jak podają źródła był mistrzem fotografii. Po II wojnie
światowej mieszkał w Dolnych Łużycach, nie jest to pewne, ale przypuszczalnie
miał korzenie żydowskie. Zmarł 13 października 1949 r.
Na okres międzywojenny przypada działalność czterech fotografów, z
których trzech prowadziło zakład przy ul. Zimmerstrasse 28. Byli to Richard
Letzner, Paweł Pietruszka i Stanisław Drążkowski, natomiast Telesfor Kaczmarek
samodzielnie prowadził zakład przy ul. Rynek Garncarski. Richard Letzner
podobnie jak większość fotografów wykonywał zdjęcia portretowe, ślubne, ale
także wyjściowe. Do najbardziej znanych zdjęć R. Letznera należą fotografie
zrobione w 1920 r. wkraczającym żołnierzom wojska polskiego na czele z
kapelanem Józefem Wryczą. Niektóre ze zdjęć Richarda Letznera datowane są na
rok 1908 bądź 1910. To może sugerować działalność fotografa również w tym
okresie.
Po R. Letznerze zakład wraz z mieszkaniem zajął fotograf Paweł
Pietruszka, który reklamował go jako zakład nowoczesnych zdjęć fotograficznych.
P. Pietruszka prowadził zakład od ok. 1920 r. do 1925 r. Jego specjalnością
były zdjęcia grupowe i portretowe. Po Pawle Pietruszce atelier wraz z pracownią
przejął Stanisław Drążkowski, który prowadził ten zakład w latach 1925 – 1945.
Fotograf przeniósł się do zakładu przy ul. Paderewskiego z atelier przy ul
Szewskiej 48, które kupił w 1923 r. Co ciekawe to atelier było urządzone na
podwórzu. Stanisław Drążkowski podobnie jak poprzedni właściciel tego atelier
Adolf Herzog na podwórze znosił krzesła, swoje meble, kwiaty, czekał na
odpowiednie światło i robił zdjęcie. To było dość trudne ze względu na warunki
techniczne i czasami kapryśne oświetlenie naturalne. Wówczas „wyprawa” do
fotografa trwała o wiele dłużej niż dzisiaj, a na wywołanie zdjęcia czekało się
nawet kilka dni. Tak jak wspomniano przy ul. Szewskiej 48 funkcjonowało studio
fotograficzne Adolfa Herzoga. Jego działalność przypada na okres jeszcze przed
I wojną światową. Zajmował się on fotografią grupową, portretową oraz
wyjściową. Jego atelier jak było
wspomniane usytuowane zostało na podwórzu. Takie rozmieszczenie choć dzisiaj
może dziwić wówczas było dość popularne. Nie było bowiem prądu, a fotograf potrzebował
do wykonania dobrego zdjęcia odpowiedniego światła. Jak wiadomo naturalne
oświetlenie było dość powszechnie stosowane w zakładach fotograficznych.
Atelier budowano na ostatnich piętrach kamienic lub urządzano na świeżym
powietrzu. Adolf Herzog specjalizował się podobnie jak jego koledzy w zdjęciach
portretowych i grupowych.
Trzeba zaznaczyć, że w czasach jeszcze przed I wojna światową, a nawet i
nieco później wizyta u fotografa była czymś szczególnym. Fotografowano się
raczej z ważnych okazji np. ślubu, dalekiego wyjazdu, przyjęcia do I Komunii
Świętej czy z racji sędziwego wieku. Panie natomiast prezentowały swoje piękne
suknie, a panowie mundury wojskowe lub uniformy do jazdy motocyklem.